Prothetische demonstratie set van Wekabe, Circa 1920

wedgewood tandenborstel foedraal, C 1850

Anatomisch model van de onderkaak, Circa 1890

IMPLANTOLOGIE

Tandimplantaten zijn een oplossing voor verschillende beginsituaties. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een ontbrekende tand of kies, meerdere ontbrekende tanden of kiezen naast elkaar, het ontbreken van de achterste kiezen of het compleet ontbreken van een gebit. Een implantaat kunt u vergelijken met een van titanium gemaakte kunstwortel, welke op de plaats gezet kan worden van de verloren wortel van de tand of kies. Het ziet eruit als een soort schroefje voorzien van een microfijn geruwd oppervlak voor betere hechting met het bot.

Na verloop van tijd kan er een tand of kies (kroon), een brug of een prothese op bevestigd worden.

Implantaten hebben belangrijke voordelen. Zoals een verbetering met grote mate van de gebitsesthetiek, botvermindering in de kaak wordt vermeden, gezonde naburige tanden migreren (verschuiven) niet en het bijten en kauwen kan weer naar behoren gaan.

Veel gestelde vragen:

Is er voldoende (gezond) kaakbot over?

Wanneer een tand of kies wordt getrokken, zal het kaakbot gaan slinken. De kaak wordt zowel smaller als lager. Implantaten moeten mede afhankelijk van de botkwaliteit en de hoeveelheid krachten die ze te verduren gaan krijgen, een minimale lengte hebben. De bothoogte is afhankelijk van de grootte van de kaak maar andere zaken zoals o.a. zenuwen of kaakbijholtes kunnen de hoogte ook beperken. In het geval van te weinig hoogte t.p.v. een kaakbijholte kan er nog een procedure worden uitgevoerd waarbij de kaakbijholte wordt opgevuld met bot. Ook kan het zijn dat de kaak aan de wangzijde te smal is geworden waardoor het implantaat daar niet volledig bedekt is met bot. De implantoloog kan dan (tegelijkertijd) een botherstel operatie uitvoeren om dit op te lossen.

Hoe lang duurt het voor de tandarts een tand of kies of een prothese op een implantaat mag plaatsen?

Het bot heeft een bepaalde tijd nodig om tegen het oppervlak van het implantaat aan te groeien, waardoor deze voldoende vast zal gaan zitten zodat er een bijv. een kroon of een drukknopje voor een kunstgebit opgezet kan worden. De meest gebruikte inhelingstijd bedraagt ongeveer een drietal maanden, afhankelijk van de bot genezing.

Ik heb last van bloedend tandvlees rondom de overige tanden en kiezen. Kan ik dan nog steeds een implantaat krijgen?

Parodontitis, ontsteking van het tandvlees, zal eerst behandeld moeten worden voordat implantaten geplaatst kunnen worden. De bacteriën die deze tandvleesontsteking veroorzaken kunnen namelijk ook de weefsels rondom de implantaten infecteren en daardoor ontsteking en botverlies veroorzaken. De hechting aan het implantaat kan dan minder zijn en de slagingskans verkleinen.